EC
Civilisation britannique TD
Description
Victorian Britain: Society, Politics and Culture.
This course aims to examine the social and cultural diversity of Victorian Britain (1837-1901) through the analysis of textual and visual primary sources. The selection of documents will highlight the main concerns of the times: poverty and social injustice, industrialisation and urbanisation, political reform, as well as the place of women in society. The emphasis will be placed on social, political and cultural evolutions, labour conditions in the industrial age, living conditions in fast-growing cities, and the perception of these issues by various social actors.
Compétences visées
Macro-compétences: contextualiser des faits, des productions, des connaissances/ Adopter une approche réflexive et critique des objets d’étude.
Contextualiser les objets culturels ; analyser textes et documents ; prendre position et construire un argument abouti ; s’exprimer et dialoguer ; synthétiser, décloisonner, transférer ; chercher de l’information.
Students are expected to :
- acquire a good grasp of the social, cultural, political and economic evolutions of nineteenth-century Britain.
- improve their critical and analytical understanding of historical documents, including visual ones.
- further develop contextualisation skills.
- develop an increasingly precise understanding of the points of view, intentions and strategies used by the author of a historical document.
- be able, by the end of the course, to provide a developed thesis about a document.
Le cours cherche à encourager les étudiants à entreprendre:
- la poursuite de l’apprentissage du commentaire de texte.
- la mise en relation d’un document et de son contexte de production (contextualisation)
- l'identification plus précise du point de vue, des objectifs et stratégies d’un auteur.
- la poursuite du travail d’apprentissage du commentaire de document avec notamment travail de la problématisation.
Le travail sur sources primaires et sources secondaires est poursuivi.
Modalités d'organisation et de suivi
Les enseignants impliqués dans ce cours proposeront d’étudier des thèmes et des périodes légèrement différentes.
Les étudiants suivront 6h de cours magistral, et 18h de travaux dirigés
Discipline(s)
- Études anglophones
Bibliographie
Reading list:
Susie Steinbach, Understanding the Victorians (Oxford and New York: Routledge, 2012)
Bernas, C., Gaudin, E., Poirier, F., The Document in British Civilisation Studies (Paris: Ophrys, 2000)
Bury, L., Civilisation britannique au XIXème siècle, Paris : Hachette, 2001
Charlot M. & Marx R., La société victorienne (Paris : A. Colin, 1978)
Chris Williams, A Companion to Nineteenth Century Britain, London: Blackwell, 2004